"Różowy podatek" - w ten sposób amerykańska prasa opisuje najnowsze badanie rynku, które wskazuje, że kobiety za większość produktów płacą średnio o kilka proc. więcej, niż mężczyźni. Analizę opisuje tygodnik "Time".

Kobiety w ciągu całego życia płacą więcej średnio o 7 proc. więcej niż mężczyźni /Wu Kaixiang /PAP/EPA

Badanie zostało przeprowadzone przez nowojorski departament ds. konsumentów. Przeanalizowano blisko 800 produktów, skierowanych dla kobiet i dla mężczyzn. Pod uwagę wzięto 35 kategorii takich artykułów.

Jak pisze "Time", niepokojący jest fakt, że kobiety niemal przez całe życie płacą więcej niż mężczyźni - dotyczy to zarówno ubranek dla dzieci jak i produktów spożywczych i higienicznych. Badanie pokazało, że w wielu przypadkach ten sam artykuł zapakowany i opisany inaczej różni się w cenie dla kobiet i dla mężczyzn.

Jako przykład podano ubranka dla dzieci - te dla dziewczynek były średnio o 13 proc. droższe niż te dla chłopców, mimo że były wykonane z tego samego materiału. Podobnie sytuacja wygląda z zabawkami - ta sama, ale w innym kolorze kosztuje odpowiednio mniej, jeśli przeznaczona jest dla chłopca.

Tę różnicę w cenach widać również wśród produktów, których używają dorośli konsumenci. Aż o 48 proc. więcej kobiety płacą np. za szampony do włosów, mimo że ich skład w porównaniu do tych z "linii męskiej" jest identyczny; podobnie jest z maszynkami do golenia. Więcej kosztują również ubrania z działu damskiego - za zwykły podkoszulek panie płacą 15 proc. więcej niż płeć przeciwna.

Eksperci wskazują również na różnice w cenie produktów przeznaczonych dla osób starszych. Laski dla kobiet są droższe o 12 proc., a pozostałe przyrządy ortopedyczne - średnio o 15 proc.

Badacze podsumowują, że w ciągu całego życia średnio kobiety płacą o 7 proc. więcej za te same produkty niż mężczyźni.

(abs)