Jedna z pierwszych komercyjnych gier wideo - Pong - kończy dziś 40 lat. W 1972 roku debiutował też pierwszy system gier wideo, podłączany do domowego telewizora.

Firma ATARI zaprezentowała pierwszy automat do gry w Ponga 29 listopada 1972 roku. Zabawa była niezwykle prosta, odbywała się na wyświetlanym na ekranie czarnym tle, podzielonym białą linią. Po obu stronach pola znajdowały się pionowe odcinki pełniące rolę paletek, którymi sterował gracz. Jego zadaniem było takie pokierowanie  paletką aby odbiła ona poruszający się po ekranie, imitujący piłkę punkt i niedopuszczenie by opuścił on ekran po stronie gracza.

Marek Hołyński, dyrektor Instytutu Maszyn Matematycznych w Warszawie i wiceprezes zarządu głównego Polskiego Towarzystwa Informatycznego opowiada, że pierwszy raz z grą spotkał się na przełomie lat 70. i 80., kiedy automat sprowadził jeden z warszawskich klubów studenckich. Gra z dzisiejszego punktu widzenia była bardzo prymitywna, jednak w tamtych czasach robiła ogromne wrażenie.

Pamiętam wieczorek taneczny w Stodole, kiedy pierwszy raz zobaczyłem Ponga. Przyszedłem tam z dziewczyną, która jeszcze tego samego dnia wykreśliła mnie z listy znajomych, a uraz do komputerów ma chyba do tej pory. Maszyna z Pongiem stała na antresoli i nie budziła wielkiego zainteresowania, jednak ja wsiąkłem już od pierwszych momentów. Szybko rozpracowałem, w którym miejscu pola wyleci +piłka+ i zacząłem wygrywać - wspomina Hołyński. - Do dzisiaj śmieję się, że oficjalnie grafiką komputerową zainteresowałem się z powodu doktoratu, który dotyczył układów scalonych, ale tak naprawdę skłoniło mnie do tego zagranie w Ponga.

Maszyna z Pongiem osiągnęła sukces, a sama gra doczekała się kilkudziesięciu wersji i - często podrabianych - kopii. Trzy lata po premierze producent pokazał domowy system, który każdy mógł podłączyć do telewizora. Gra długo jeszcze wykorzystywana była na konferencjach i spotkaniach środowiska zajmującego się grafiką komputerową a jej sukces stworzył podstawy do powstania całej branży gier wideo, której wartość obecnie szacowana jest na około 70 miliardów dolarów.

Gra Pong osiągnęła duży sukces, jednak nie była pierwszą zabawą tego typu. Pół roku wcześniej, w marcu 1972 roku, amerykańska firma Magnavox wprowadziła na rynek konsolę Oddysey, dzięki której można się było bawić w Hardball, Volleyball czy Tennis. Wszystkie gry oparte były na koncepcie wykorzystanym potem przez ATARI w Pongu. Słaby marketing - między innymi fałszywe przekonanie klientów, że konsola pracuje poprawnie tylko z telewizorami firmy Magnavox - uniemożliwił sukces komercyjny samego produktu, jednak przez wiele lat firma zarabiała jeszcze na odsprzedaży praw patentowych. Za wprowadzenie Ponga do sprzedaży ATARI zapłaciło producentowi Oddysey 700 tys. dolarów.