Do portu w Świnoujściu (Zachodniopomorskie) wpłynął w asyście czterech holowników, holenderski masowiec "UBC Onsan". To największy statek, jaki kiedykolwiek wpłynął do zespołu portów w Szczecinie i Świnoujściu - mierzy 263 m długości i 42 m szerokości.

Gigant zawinął do portu w Świnoujściu

Taki olbrzym nigdy wcześniej nie zawinął do portu w Świnoujściu. To masowiec Chiara, który ma ponad ćwierć kilometra długości i do Polski przypłynął z amerykańskiego Norfolk. czytaj więcej

Kolos o nośności 118 590 toni pobił ustanowiony rekord liberyjskiego masowca "Chiara", który cumował w Świnoujściu w sierpniu tego roku. Nośność tamtej jednostki to "jedyne" 114 tys. ton.



"UBC Onsan" pobił też poprzedni rekord pod względem ilości przywiezionego towaru w ładowni. Gigant, który zacumował przy nabrzeżu Górników, przypłynął z amerykańskiego portu Norfolk z ładunkiem węgla koksującego. Przywiózł ponad 98 tys. ton tego ładunku. Planowany wyładunek statku potrwa cztery dni.

Port w Świnoujściu, dzięki lokalizacji bezpośrednio nad samym morzem, może przyjmować statki o długości do 270 m i maksymalnym zanurzeniu 13,2m, czyli ok. 100 tys. DWT. Terminal, do którego przypłynął "UBC Onsan", specjalizuje się przede wszystkim w obsłudze węgla i rudy. Operatorem terminalu jest Port Handlowy Świnoujście.

Wielki kompleks


Porty w Szczecinie i Świnoujściu tworzą jeden z największych kompleksów portowych na Bałtyku, położony u ujścia rzeki Odry. W porcie w Świnoujściu znajduje się przede wszystkim terminal dla suchych ładunków masowych oraz terminal promowy obsługujący połączenia ze Skandynawią. Port w Szczecinie obsługuje zarówno ładunki drobnicowe - w tym kontenery, wyroby hutnicze i ładunki wielkogabarytowe, jak również ładunki masowe - suche i płynne. Porty oferują także usługi przeładunkowo-składowe dla towarów rolno-spożywczych.

W roku 2011 łączne przeładunki obu portów wyniosły ponad 21 mln ton.

Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście S.A. jest spółką akcyjną z większościowym udziałem Skarbu Państwa.