Takie cacka miały gwiazdy filmowe i playboye z Lazurowego Wybrzeża, ale też PRL-owscy dygnitarze. Rządowa motorówka Riva Super Florida przechodzi w Szczecinie kapitalny remont. Do odświeżenia jest wszystko, poza silnikiem. Okazuje się, że supermotorówka wcześniej w zasadzie nie pływała.

Riva Super Florida to włoska konstrukcja i prawdziwe dzieło sztuki. Do tej pory widziałem takie tylko na filmach - mówi Marcin Raubo z firmy Marina Hotele. To jego ludzie w ciągu pół roku doprowadzą motorówkę do dawnej świetności. A pracy jest dużo. Odtworzyć trzeba chromowane okucia, naprawić syrenę, uzupełnić mahoniowe pokrycie kadłuba i deski na pokładzie.

Silnik V8 firmy Chris Craft wymagał tylko przejrzenia. Działa bez zarzutu, zwłaszcza, że - jak się okazało - ma minimalny przebieg. Pracował zaledwie 90 godzin. To by oznaczało, że dygnitarze wcale jej nie używali. Albo dopływali do najbliższych trzcin, tam łowili ryby i pili szampana. Premier Cyrankiewicz słynął ze słabości do tej motorówki i ponoć na jej pokładzie lubił uciekać swoim ochroniarzom - dodaje Raubo.

Remontowana motorówka ma dokładnie 50 lat. Do Polski trafiła za czasów Gomułki i Cyrankiewicza, choć jej zakup był inicjatywą tego ostatniego. Przez lata stała w luksusowym ośrodku rządowym w Łańsku pod Olsztynem. Bywali tu Chruszczow i Breżniew, Gomułka i Gierek.

Model Super Florida jest legendą wśród łodzi motorowych. Takie motorówki były własnością Sophii Loren, Brigitte Bardot, Seana Connery i Brada Pitta. W latach 60. był to nieodzowny atrybut playboyów z St. Tropez. Teraz kupują je milionerzy. Dobrze zachowane Super Floridy warte są kilkaset tysięcy dolarów.

Do rządowej motorówki trzeba na razie dołożyć. 170 tysięcy złotych będzie kosztować podatnika remont Rivy. Wodowanie i testy Marcin Raubo planuje na wrzesień. Marzyło mi się wyremontowanie takiej łodzi. Fajnie byłoby się nią przepłynąć po jeziorze Dąbie - nie ukrywa.

Po remoncie motorówka wróci do Łańska.

Aneta Łuczkowska