Większość Francuzów - 71 procent - twierdzi, że nie zna się na winach, a jedynie 3 procent uważa się za znawców - wynika z sondażu opublikowanego w branżowym magazynie "Terre de vins".

Według ośrodka Viavoice, który przeprowadził badanie, istnieje duży związek między poczuciem, że jest się znawcą wina, a pozycją społeczną. W sondażu Francuzi odpowiadali na pytanie: "Czy ma Pan/Pani poczucie, że zna się na winach?". Negatywnie odpowiedziało na to pytanie 71 procent, w tym 43 proc. udzieliło odpowiedzi: "zupełnie nie". Jedynie 3 procent powiedziało: "tak", a 26 procent oceniło, że "raczej się zna".

Taki wynik wydaje się zaskakujący w kraju znanym ze swojej kuchni i winnic - komentuje AFP.


Viavoice zwraca uwagę na różnice w odpowiedziach pomiędzy poszczególnymi grupami społecznymi. Wśród kadry zarządzającej i ludzi wolnych zawodów 43 procent uznało, że zna się na winach. Wśród kadry średniego szczebla było to już znacznie mniej - 30 procent. I już tylko 20 procent wśród zwykłych pracowników i robotników uznało się za znawców win.

"To głównie różnice społeczne budują poczucie, że jest się znawcą" - podkreśla Viavoice. Wskazuje, że z jednej strony istnieje wyobrażenie, że wiedza o winach zastrzeżona jest dla elit, a z drugiej strony ograniczenia w budżecie wielu gospodarstw domowych wywołują poczucie braku dostępu do win dobrej jakości.